mer 90210-generationen

Kolla det här, ur en artikel (ur Magazine of Cultural Studies) om unga människor som reklamkonsumenter.

”These critical skills seem to arise out of an unprecedented intimacy with the cultural form of television comercial. No other generation has been so imbued with the meanings produced by quick edits, long, shots zooms, by particular lighting codes and combinations of sound. The young have a unique mastery of the grammar of the commercial”

Nyckeln till 90210 är att den också behärskar reklamens grammatik och att det inte går skarpa gränser mellan reklam och underhållning (och konst, enligt artikeln).

Och när vi ändå är inne på det här igen. När jag gick igenom post-itsen hittade jag inte bara det här utan också det här: ‘Adults are able to handle 1.7 channels at the same time, whereas kids can handle 5.4 channels at the same time (and still understand what they’re reading, watching, playing or hearing). This is one of the main reasons why they adapt trends quicker – simply because they’ve established a hunger for trends (and news).’

ps. Jag hade blandat ihop DEMO-datumen. Redan igår fanns den att köpa, så köp och läs min cigarettartikel!

Comments

Frida
Posted on 10th december, 2008

Kommer ihåg när du skrev om hur många medier ungdomar kan hantera jämfört med vuxna. Skulle gissa att jag själv ligger någonstans i mitten, då jag väl tillhör de unga vuxna. Men hur djup kan egentligen förstålsen vara av budskapet från de 5.4 medierna? Med så många medier igång samtidigt kan det väl knappast vara något mer avancerat än att uppfatta det väsentliga och det som man finner intressant, lagra en del och kunna ta fram det vid behov. Inte att på något sätt kunna sätta sig in ett resonemang som som förs i 5.4 medier samtidigt. Hjärnan hos ungdomar och vuxna kanske generellt sätt hanterar intryck på olika sätt, men summan av aktivitet i hjärnan måste ju vara mer eller mindre konstant. Ska hjärnan bearbeta fler intryck, så måste den dra ner på något annat. Typ den egna reflektionen av intrycken.

sofia dahlén
Posted on 10th december, 2008

exakt! men frågan är om medierna förändras så att de inte innehåller mer än att man garanterat förstår allt om man ägnar 1/5 av hjärnan åt det (typ 90210). Eller om det inte alls handlar om mindre innehåll, att all underhållning är så pass innehållslös att man skulle kunna ägna mindre hjärnkapacitet åt den utan att missa det (vi kan ju ändå redan historierna, eller hur?) och att vad som händer i 90210 etc. är en effektivisering. så. precis som reklamens grammatik som gör att ungdomar förstår referenser med små hintar (ett roligt exempel artikeln jag nämner tar upp är wranglers där en kille hoppar med en lastbil över en rad motorcyklar, för målgruppen en uppenbar pastisch på levis tidigare med en kille som hoppar över en rad lastbilar med sin motorcykel) så kan ju varenda männinska underhållningens grundläggande dramaturgi och därför behövs inte mer än hintar om att att nu är det bråk, nu är de sams, nu dör den onda, nu lever de lyckliga osv. för att vi ska greppa hela storyn.

Leave your Comment