the fetishista

Efter olyckan i torsdags kväll behövde jag ett par nya pumps. Jag tittar på dem och de är som porr. Steget från fashionista till fetischist är till och med kortare än jag trodde och jag tror det har att göra med lockelsen i att kontrollera, dominera och forma den egna kroppen och motståndet mot någon slags påstådd ”naturlig människa” som är oberoende av social kontext. Det känns därför självklart att benämna mig själv som fetishista.

 

(english version) After I broke a heel the other night I had to get a new pair of black pumps. I find these new ones pornographical in some way. Fashionistas and fetishists have plenty in common, basically I think it has to do with both subcultures feeling an attraction to control, dominate and shape the human body and a resistance to the idea that there is a natural state of being without social context. It therefore comes naturally to say that I am hereby considering myself a fetishista.

(During my visit to London I made a promise to start translating a post every now and then. You will find the translated verson at the end of each post. I started off with a short and easy one, please correct me if I’m misspelling.)

Comments

emilie
Posted on 19th februari, 2008

läskigt snygga skor, sofia.

Johnny Scharonne
Posted on 19th februari, 2008

Ett problem (som jag även ser på bilderna)med sådär branta skor är att man sjunker ned i dem och det glappar i hälen. Själv har jag svårt att förstå varför man väljer att gå i sådär högklackade skor, förutom att de är väldigt snygga då. Och varför är de snygga? Ja, det är ju för att vi har lärt oss att de är snygga. Men det där du säger om att vilja kontrollera och dominera sin egen kropp och inte nöja sig med det naturliga har jag inte tänkt på förut. Det ligger något i det. Jag älskar själv att begränsa mig själv för det får mig att känna mig stark och principfast. Det måste vara samma sak för folk som bantar och tränar – man vill plåga sig själv för att ha kontroll. För mig handlar det dock mest om att jag inte dricker alkohol eller tar andra droger (och det behöver jag inte anstränga mig för att hålla mig ifrån, men ändå) och att jag aldrig ska skaffa barn och att jag inte vill vara otrogen. Jag ser ofrivilligt ned på folk som följer sina instinkter och beroenden. Kontroll, kontroll, kontroll vill jag ha. Haha. I alla fall över mig själv. Men jag har gett upp det obekväma i mitt liv. I alla fall i min vardag. Någon gång då och då kan jag tänka mig att gå ut i obekväma skor för att känna mig kontrollerad. Och snygg. Haha.

Taru
Posted on 20th februari, 2008

dem är du värd. sjukt snygga. är de 12cm?

sofia dahlén
Posted on 20th februari, 2008

emilie: tack raring

johnny: Jag dras till riktigt höga klackar eftersom jag gillar hur foten formas och hur benen ser ut. I mitt fall handlar skönheten om just uppoffringen på något vis. Det är ju en vanlig uppfattning, till exempel inom konsten, att lidande och skönhet går hand i hand och jag tror att det är applicerbart på även mänsklig skönhet. Å ena sidan kan man tala om kvinnoförtryck, och jag är inte främmande till den synvinkeln, tvärt om. Men jag tror att man kan se det i ett annat perspektiv, nämligen det faktum att vi värderar ansträngning. Om någon anstränger sig för att se snygg ut (vad nu det innebär) inför dig så är det bekräftande (egentligen helt oberoende av ifall du tycker resultatet är snyggt egentligen). Det utesluter inte att något ”naurligt” eller bekvämt kan vara vackert, men jag tror att vi drar slutsatser om vad som är attraktivt på olika grunder beroende på situationen.

sofia dahlén
Posted on 20th februari, 2008

taru: ja, men med en liten platå fram.

Johnny Scharonne
Posted on 20th februari, 2008

Ja, foten blir ju snygg, enligt moderna kvinnoskönhetsideal och man får längre ben som också tycks vara något vackert enligt många i den här kulturen nu. Men det faktum att ALLA herrskor är bekväma och nästan inga kvinnoskor är det känns ju som en konspiration mot kvinnor. Att heterosexuella män uppmuntrar kvinnor att klä sig ”uppoffrande” för dem medan de själva inte offrar något när det kommer till utseendet. Att de rakar sitt skägg går ju heller inte att jämföra med att kvinnor förväntas raka/vaxa hela sina ben och mer om det krävs. Män blir ju t.o.m. hånade om de bär högklackat eller rakar benen/bröstet. Allt är så komplicerat. Jag har i alla fall bestämt mig för att inte offra min förmåga att gå fort och bekvämt för någon som inte offrar sig lika mycket.

Veronica
Posted on 20th februari, 2008

Sofia.. Har nu följt din blogg en tid (ganska länge) och måste säga att den är fantastisk! Nu till min fråga..
Skorna är läskigt lika de skor som jag vill beställa hem från net-a-porter men jag vet inte vilken storlek jag skall ha. Hur upplever du Louboutins skor storleksmässigt? Snälla svara, du skulle förgylla mitt liv ännu mer om jag bara skulle våga klicka hem dem..
Tusen tack för en super blogg än en gång! Kram Veronica

sofia dahlén
Posted on 20th februari, 2008

johhny: jag håller helt och hållet med dig. På ett personligt plan ser jag att folk i min omgivning uppoffrara sig generellt lika mycket som jag, oavstt om det är män eller kvinnor. Men på ett mer generellt plan finns det ett problem.

veronica: Vad glad jag blir, tack! åh, de är helt fantastiska, låter som ett mycket bra val. Jag är normalt en 38,5 och tog strl 39. Jag hade förmodligen även kunnat ha 38,5, tycker du ska ta din normala storlek.

Niklas
Posted on 20th februari, 2008

Okej låt gå för det. Det här inte så illa. Jag skrattade när jag läste ”a resistance to the idea that there is a natural state of being without social context”, det är hårt. Men jag väntar på en av dina intressanta analyser. Enough with the dagens plagg. Du har läsare som vill ha dina skarpa betraktelser, det är dags att tillfredställa det behovet nu.

sofia dahlén
Posted on 20th februari, 2008

niklas: hårt, på vilket sätt? Jag känner också ett starkt behov av att skriva mer efter alla bilder, det kommer, jag lovar. Men det är det här med tid du vet.

Niklas
Posted on 20th februari, 2008

hårt som i oresonligt.

sofia dahlén
Posted on 20th februari, 2008

niklas: haha, det var int menat på blodigt allvar.

Lo
Posted on 20th februari, 2008

Jäkligt snygga pjuck. Jag gillar hur kroppen påverkas och formas av att gå i klackar, speciellt sådär höga. Det är en fråga om teknik och
total kroppskontroll som inger en slags maktkänsla över den egna fysiken och jaget. Eh. Och så blir man lite längre, vilket alltid är välkommet för kortisar som jag…

fashionholic
Posted on 20th februari, 2008

japp porr!! såååååå snygga.. shit akta dig för kullerstenarna ;) p.s jag överlevde Tyskland.. precis..ha det bäst! kram E

Niklas
Posted on 20th februari, 2008

Fasiken, jag hoppades att det var det. Att använda sådant allvar i ett sånt sammanhang är fan i mig snyggare än dojjorna.

Johnny: Alltså, ALLA herrskor är inte bekväma. Dyra herrskor är det, skiten man hittar på Din Sko, bara ser bekväma ut. Jag har gjort undersökningar. På billiga skor böjer sig sulan på mitten, på dyra skor framme vid tårna såsom de skall vara. Jag vet inte varför det måste vara på det här viset, kanske är det en konspiration mot fattiga. Jag förstår poängen med fuskmocka, men sulor som är anatomiskt oriktiga? Är de så dyra. Så jag, som finner det vanskligt att lägga ut mer en tusen kronor på ett par pjucks, är evigt förpassad till att använda sneakers. De har iofs fördelen att de är unisex.

M1
Posted on 20th februari, 2008

and the French version? with the next visit in Paris? :)
But with English it’s already better, before I looked only at the photos! well seen for the trends…
And nice blog!

Veronica
Posted on 20th februari, 2008

Ja de är helt fantastiska! Verkligen! Och nu är de hemklickade… Åh! Vad jag längtar! Den som säger att man inte blir lycklig av shopping vet verkligen inte hur jag känner mig nu! Jag bara bubblar! Tusen tack för hjälpen! Kram Veronica

annelie
Posted on 20th februari, 2008

skorna är hysteriskt snygga.

den delvis tappade kontrollen (svårt att springa) som ökar känslan av att vara offer.
samtidigt finns det få plagg som är så förknippade med (kvinnlig) makt som svarta högklackade skor. en power suit är inte komplett utan dem.
de väcker motstridiga känslor.
den kroppskontroll som behövs för att kunna gå i dem utan att se ut som bambi..

och sen den där jante, som hos många långa tjejer får en väldigt fysisk aspekt, ”du ska liksom inte hålla på och vara längre än killarna.. och absolut inte göra dig till och vara längre än du är naturligt”

jag har återkommit till det här inlägget flera gånger idag.
skorna, högklackat, nylonstrumpor, den klassiskt ”manliga” byggmiljön med sågspån och dörrar som ännu inte är monterade.

Nathalie
Posted on 20th februari, 2008

åh! jag kan inte se mig mätt på dem…
hur klarar du av att gå i dem? eller är det sitt-skor? :)

Marte
Posted on 21st februari, 2008

Lekre, lekre sko!:)

Nina
Posted on 21st februari, 2008

De är verkligen heta! Min typ av porr! ;D

Prêt-à-Porter Prostitute
Posted on 21st februari, 2008

absolutely beautifully sexy pump

sofia dahlén
Posted on 21st februari, 2008

niklas: Jag tror det var det från början. Sen när jag lste kommentarerna blev jag nervös och bortförklarade det, och nu har jag förstört hela upplevelsen. Jag och min osäkerhet är förödande ibland.

Sen till det Johnny säger: Jag tror att det är mer komplext än att det skulle vara någon slags konspiration mot kvinnor. Men däremot tycker jag inte att ditt argument håller, poängen är ju att den kvinnliga skons grundläggande form är mer obekväm än den manliga. En dyr kvinnlig sko kan vara mer bekväm en en billig manlig, men är preferenserna lika vinner den manliga. Personligen, vilket inte borde vara någon nyhet vid det här laget, föredrar jag dyrt och obekvämt :)

nathalie: det går ganska bra att gå i dem faktiskt, men kanske inte att vara ute till 5. Vilket ju på sätt och vis är bra för då kommer jag inte bryta klackaen av dem när jag snubblar i trappor på fyllan som jag brukar göra.

Niklas
Posted on 21st februari, 2008

Om jag säger att du har rätt, blir du verkligen glad då? Ja många kvinnliga skor verkar mest vara redskap för tortyr. Och vad glad jag är för att slippa gå i dem:P.

Johnny Scharonne
Posted on 21st februari, 2008

Niklas: det handlar inte bara om hur bekväma de är (man kan mäta bekvämt på många sätt) men höga klackar (speciellt om de är smala) innebär ett handikapp. Man blir vingligare och kan inte gå lika fort. Det är enklare att göra kvinnan till ett offer – enklare att putta omkull henne eller springa ikapp henne fastän hon kanske egentligen är starkare/snabbare. Sen det där med att man blir längre – det finns korta män – varför tillåts inte de ha höga klackar?

Nu till våren är det inte vanliga klackar som gäller längre för kvinnor – nu är det skyhöga klackar som gäller. Och det är många som känner sig beroende av att följa modet och hakar på fastän de inte kan gå i dem. Om herrmodet involverade högklackat (jag snackar nu om det vore THE sko för säsongen alltså) skulle nog man se mer män i det. Sist klackar var riktigt stort i herrmodet var på 70-talet – glamrocken och discostilen. Men då var det mycket platå så det handlade inte om att böja foten i halvt omöjliga vinklar. Det har dock varit få perioder då klackar varit helt ute för kvinnor. Det var lågklackat som gällde en period på 60-talet och på 80-talet också iofs. Nu gäller killerklackar för kvinnorna i alla fall och det är nästan svårt att hitta något annat. Jag har i alla fall hittat en sko med lagom klack (5 cm) idag.

Jag hoppas du inte har något emot att jag håller diskussionen levande, Sofia ;) Och jag måste lägga till att jag inte anklagar dig för att ha köpt så höga skor – så länge du inte klagar på att de är obekväma så :) Om du kan gå i dem är det helt okej, men jag blir arg när det tycks vara så att kvinnor ska lida pin för att bli vackra medan männen inte behöver. I alla fall – skitcoolt om du kan gå i dem för de är snygga.

Niklas
Posted on 21st februari, 2008

är det meningen att vi skall kapa sofia’s blogg? Ja, du har rätt, jag vet allt det där. Det var mest bara ett skämtsamt inlägg mot ditt kategoriska uttalande om att ALLA herrskor är bekväma, vilket de givetvis inte är. Men jag tänker inte argumentera emot dig.

men killar och deras längd, ja det är ju intressant. Som jag ser det så verkar det som strikt tabu för en man att hänge sig åt sina komplex, om vi använde klackar för att bli längre, så skulle vi förlöjliga oss. ”you don´t heighten” som de säger i Seinfeldt. om den kvinnliga estetiken alltid försöker förbättra och förändra de komplexfyllda områderna, så skall män bara genomlida sin egen imperfektion. Du talar om lidande, jag antar att man kan säga att även det är en slags lidande. Jag vet inte om jag anser det, personligen tycker jag det är rätt skönt med en inställning att man duger som man är, även om de skulle vara en bluff.

Vicky
Posted on 21st februari, 2008

Hej, sofia ville bara säga att heelsen är grymt snygga, vart köpte du dom??

sofia dahlén
Posted on 21st februari, 2008

johnny och niklas: fortsätt så länge ni vill. Jag tycker Niklas har en bra poäng i ”om den kvinnliga estetiken alltid försöker förbättra och förändra de komplexfyllda områderna, så skall män bara genomlida sin egen imperfektion”, men än en gång är det inte något som motsäger det johhny säger. Det säger bara att könsrollerna innebär problem för både kvinnor och män, en tpisk feministisk infallsvinkel, håller ni med?

vicky: det är ett par Louboutins som jag köpte på Harrods.

Niklas
Posted on 21st februari, 2008

nu försöker jag iofs inte motsäga johnny, bara spinna vidare på tråden. Jo jag håller med.

icki
Posted on 21st februari, 2008

Om du böt typsnitt skulle jag kanske orka läsa den här bloggen. Serifer på webb = nono.

Maggie
Posted on 22nd februari, 2008

Det är ändå bara ett par skor , eller i mina ögon a piece of beautiful art, och ”stor” tjej vet att reda sig själv, vid eventuell uppenbar fara sparkar man av sig skorna, nitar förövaren med en stillettklack i ögat och den andra i skrevet, sedan tar man sina nya dyrgripar (och sin Marc Jacobs väska) under armen och springer, barfota, fort som fan, till närmsta taxi. Så enkelt är det. These shoes are perhaps not made for running, but defenitely for making a statement…hehehe.

Maggie
Posted on 22nd februari, 2008

ps, med nya dyrgripar menar jag skorna, och ingenting annat om nu någon trodde det, efter kängan i skrevet…

popbejb
Posted on 26th februari, 2008

sjukt snygga skor! jag måste bara fråga dig, med så bra stilkoll, jag ska till london om två veckor, vad får jag absolut inte missa?
och om du har tips på bra (och billiga) second hand-affärer och stora marknader?

tack på förhand!

FASHIONPICS
Posted on 7th mars, 2008

SNYGGT

Leave your Comment